You, the petitioner
Bicycle parking lot 400pix

Fietsflat monument

96 signatures

The 'fietsflat' next to Amsterdam Central Station is a temporary bicycle parking since 2001. After 2004 it was supposed to be demolished, but this became 2009 and now probably 2024 or later. There is time to make it into a monument before then!

Petition

We

bicyclists and visitors of Amsterdam

 

establish that:

  • the 'fietsflat' in Amsterdam is build in 2001 as temporary bicycle parking for 2,500 bicycles

  • the 'fietsflat' is probably in use until 2024.

  • every day tourists take pictures of the rows of bicycles as a souvenir of the popularity of the bicycle here and because the lines are visually attractive to frame

  • the fietsflat already won design prices

  • recent new bicycle parkings in Utrecht and Rotterdam hide bicycles underground, just like cars

  • the bicycle should be honoured and shown publicly with an open visible fietsflat

 

and request

make the fietsflat into a monument.

Sign this petition

 
We e-mail you a link to confirm your signature. Your data will not be shared with third parties and remains with the Stichting Petities.nl. Your name and place of residence will only appear if you choose this. Read more about this in our privacy statement.

Details

Addressed to:
Amsterdam 
Petition desk:
Closing date:
2023-01-25 
Lead petitioner:
Reinder Rustema 
Website:

History

Signatures

Updates

Het Parool: Zijn de dagen van de fietsflat bij Centraal Station nu echt geteld? ‘Waarom zou Parijs geen optie zijn?’

De fietsflat bij Centraal Station moet weg, maar wordt hij gesloopt of kan hij worden hergebruikt? De gemeente nodigde bedrijven uit die mogelijk brood zien in het gevaarte. Ook (...) lees verder (kopie in archief).

2023-11-15

Acht mobiliteitsexperts roepen op de fietsflat te schenken aan een andere stad

De fietsflat is niet meer, maar dat hoeft niet het einde van zijn leven te betekenen. Acht mobiliteitsexperts roepen Amsterdam op de fietsflat, lang het boegbeeld van het straatbeeld van de stad, te schenken aan een andere stad, bij wijze van voorbeeld en inspiratiebron.

+Read more...

(...) De fietsflat is echter een symbool van de mobiliteitstransitie geworden door onbedoeld de lang verborgen potentie van de fiets-treincombinatie te laten zien. Hoe gaaf zou het zijn als het die symbolische rol elders kan voortzetten? Stel je voor dat Amsterdam de fietsflat weggeeft, zoals Frankrijk in 1885 het Vrijheidsbeeld aan de Verenigde Staten schonk.

Tijd dus om de flat te schenken aan een andere stad die ambitieus werkt aan een alternatief voor de auto! Denk aan Parijs of Seine-Saint-Denis, dat in 2024 het hart van de Olympische Spelen zal zijn en waar onder leiding van Anne Hidalgo, de burgemeester van Parijs, een ware omslag plaatsvindt. Of een van de andere steden in Europa die werk maken van hun fietsbeleid en waar men zich soms afvraagt wat men met het groeiende aantal fietsen en fietsers aan moet. Steden als Berlijn, Barcelona, Liverpool, Nice en Kopenhagen, maar ook steden als Brussel, Milaan, Istanboel, Ljubljana en Leipzig Circulair

Amsterdam heeft iets moois in handen. Afbreken en weggooien of omsmelten is doodzonde. De fietsflat kan technisch nog vijftig jaar mee, zo verzekert de gemeente. (...) lees verder in Het Parool van 30 mei 2023

2023-05-30

Het Parool: Amsterdam kan maar geen afscheid nemen van de fietsflat bij CS

Amsterdam kan maar geen afscheid nemen van de fietsflat bij CS. De PvdA in stadsdeel Centrum pleit er nu voor de geliefde (en door sommigen gehate) fietsenstalling opnieuw te openen voor het parkeren van fietsen.

+Read more...
2023-03-06