You, the petitioner

Geen auto's in De Haarlemmerhout

25,911 signatures

De gemeente wil aan de boskant van Dreefzicht 1000 m2 van de Haarlemmerhout rooien/kappen om de parkeerplaats te verdubbelen.

  • De ingang van de Hout, het fietspad, wordt een straat voor gemotoriseerd verkeer. Na 27 meter komt de afslag naar het parkeerterrein.
    • Er worden 69 bomen gekapt waarvan er 32 kapvergunningplichtig zijn.
  • Twee monumentale beuken zijn in gevaar omdat de parkeerplaats in hun kroonprojectie komt.
  • Men wil 2 grote bomen in de parkeerplaats laten staan maar die zijn kansloos want zodra er in de grond gerommeld wordt raakt het wortelgestel beschadigd. De bomen aan de randen van het parkeerveld zijn daarom ook kansloos.
  • Door de kaalslag verdwijnt er ook waardevolle bosgrond met kruiden, struikjes en insecten.
  • De gemengde haag tussen fietspad en gebouw wordt grotendeels gerooid. 38 meidoornstruiken en 15 rozenstruiken verdwijnen.
  • Er komen daar 2 toegangswegen. Een voor leveranciers en een naar het parkeerterrein.
  • Het voormalige fietspad wordt verbreed tot 4.80 meter zonder apart fietspad of stoep. Fietsers en wandelaars moeten maar zien hoe ze zich tussen de auto’s door de Hout in kunnen wringen.
  • Het parkeerterrein aan de stadskant vervalt. Het wordt niet groen maar halfverhard om het zicht op Dreefzicht te behouden.
  • Aan de overkant voor het Officehotel wordt het gras vervangen door halfverharding. Hier komen 2 bankjes ‘with a view’: op Dreefzicht en het verkeer wat ons mooie stadsbos inrijdt.

Het terrein met Dreefzicht is particulier bezit. In ruil voor het parkeerterrein aan de stadskant krijgt de eigenaar het bosterrein in de Haarlemmerhout.

Het is niet zomaar een bosje wat je weggeeft. De Haarlemmerhout is een Rijksmonument van nationaal belang. De gemeenschap gaat het plan bekostigen.

Het plan, ‘Definitief ontwerp Dreefzicht’, moet van tafel.

Woensdag 29 mei stemt de Gemeenteraad over moties om het plan te stoppen. Uw handtekening is nu zeer welkom.

Petition

We

HAARLEMSE BOMENWACHTERS en medestanders, pleiten voor boombehoud en meer en betere m2 groen en bomen in de leefomgeving omdat Haarlem de minst groene stad is met, op twee na, de meeste inwoners per ha.

 

establish that:

  • het plan ‘Definitief ontwerp Dreefzicht’, komt voort uit de Beheervisie Haarlemmerhout 2009. Citaat uit die visie: “De beheervisie is er op gericht om de huidige waarden van de Hout te behouden en het huidige gebruik voor te zetten (consolidatie).”

  • Er staat vermeld dat de gemeente de wettelijke opdracht heeft om de Hout in stand te houden. Dat geldt voor het bossysteem en de contouren: (citaat pagina 23) “Het beheer is erop gericht een zo volwaardig mogelijk bossysteem te creëren en te behouden binnen de contouren en schaal van de Hout.”

  • Maar dit plan zorgt voor vernieling van waardevol bos, het verdwijnen van leefgebied voor bosflora en fauna en tast de contouren aan:

    • De gesloten bosrand verdwijnt.
    • Er rijden auto’s door de Hout.
    • De entree van de Hout gaat verloren.
    • Vanuit het bos komt er ongewenst zicht op de het gebouw, de toegangswegen en de parkeerplaats.
    • Met al dat af en aanrijden naar het parkeerterrein is de rust in het bos ter plaatste zoek.
    • Minder bos betekent minder afvang van fijnstof, minder CO2 opslag, minder verkoeling, minder wateropvang. Terwijl de stad daar juist veel behoefte aan heeft.

 

and request

  • Wij verzoeken wethouder Snoek en B&W om het Definitief Ontwerp Dreefzicht in te trekken.

  • Wij willen dat de wethouder zijn wettelijke opdracht nakomt en het bossysteem en de contouren van de Haarlemmerhout behoudt.

Sign this petition

 
We e-mail you a link to confirm your signature. Your data will not be shared with third parties and remains with the Stichting Petities.nl. Your name and place of residence will only appear if you choose this. Read more about this in our privacy statement.

Details

Addressed to:
Haarlem 
Petition desk:
Closing date:
2019-08-24 
Lead petitioner:
Welna Buwalda 
Organisation:
Haarlemse Bomenwachters 
Website:

History

Signatures