U, de petitionaris
Er is nieuws!
Img 1918

Geef alle e-bikes een kenteken

700 ondertekeningen

E-bikes geven allerlei problemen in het verkeer. De helft van het stijgende aantal slachtoffers zijn kinderen! Maar ook de gewone e-bikes van de brave fietsers doen andere weggebruikers soms schrikken door de ondersteuning.

Keuren op straat lukt nooit op grote schaal terwijl de winkeliers met een RDW-keur dat graag zouden doen vòòr een e-bike de straat op gaat. Onbekende modellen die men zelf heeft geïmporteerd krijgen dan onmogelijk een kenteken.

Petitie

Wij

weggebruikers en hulpverleners

 

constateren dat:

  • handhaving op snelheid bij e-bikes een arbeidsintensieve staandehouding met controle vergt
  • met een kenteken op de e-bike handhaving in een flits kan
  • de e-bikes met een maximumsnelheid van 45km/u, de speedpedelecs, nu al een kenteken hebben
  • bij een kenteken ook een RDW-keuring van het voertuig hoort
  • de e-bike nu een fiets is die alleen een Europese productkeuring kent
  • de regelvrijheid in de categorie fiets altijd misbruikt zal worden
  • de e-bike als fiets nu geen maximumsnelheid heeft
  • een maximumsnelheid van 25km/u logisch is
  • de handhaver in de straat geen keuring kan uitvoeren
  • de detailhandel e-bikes kan keuren voor een kenteken

daarnaast ook:

  • de diefstal van e-bikes met kentekens bestreden kan worden
  • een naderende e-bike niet als e-bike te onderscheiden is

 

en verzoeken

voor e-bikes een kenteken en een oranje voorspatbord te verplichten na een technische keuring.

Ondertekenen

 
We e-mailen u een link waarmee u uw ondertekening kunt bevestigen. Uw gegevens worden niet doorgespeeld aan derden en blijven bij de Stichting Petities.nl. Meer hierover leest u in onze privacyverklaring.

Details

Ontvanger:
Tweede Kamer 
Petitieloket:
Einddatum:
04-09-2024 
Organisatie:
actiegroep 'Geef het fietspad terug' 
Website:

Geschiedenis

Ondertekeningen

Nieuws

Onderzoeker over fatbikes geeft toelichting

Het bureau DTV deed het onderzoek naar de fatbike-maatregelen waar de minister om vroeg. Op hun eigen website staan hele verstandige woorden van de onderzoeker op dit gebied.

+Lees meer...

De invalshoek van deze petitie is dat wij zelf de eenzijdige fietsongelukken al weten te voorkomen door te fietsen op een gewone degelijke fiets en geen risico's te nemen. Maar de (opgevoerde) e-bike is een risicofactor die we niet onder controle hebben. Het is een eigenlijk een motorvoertuig, net zoals alle e-bikes, en die moeten gereguleerd worden. Zoals de onderzoeker van DTV ook opmerkt, eenzijdige ongelukken (tegen paaltjes enzo) en snelle gemotoriseerde voertuigen zijn de grootste risico's voor fietsers. Waaronder dus e-bikes.

Zodra het onderzoek verschijnt zullen we er hier naar linken.

19-12-2024

Het onderzoek naar fatbike-oplossingen

De minister had dus een onderzoek besteld bij een onafhankelijk onderzoeksbureau naar de mogelijkheden om maatregelen te nemen tegen de fatbikeproblemen. De journalisten van AD hebben een paar dagen voordat de minister het naar de Tweede Kamercommissie zou sturen al de hand weten te leggen op een kopietje.

+Lees meer...

Het artikel erover heeft als kop 'Nieuw onderzoek: fatbikeverbod voor kinderen kansloos, minister broedt op regels voor álle e-bikes'.

Uiteindelijk zal een kenteken voor alle e-bikes de juiste oplossing zijn. Het zal de illegale fatbikes van de weg houden, handhaving wordt makkelijker en 'de goeden lijden nauwelijks onder de slechten'. Iedereen met een e-bike geeft een paar tientjes uit aan een kenteken.

15-12-2024

Aardig NOS-item over de fatbike

De NOS heeft een uitlegvideo gemaakt van ruim een kwartier over de fatbike met de titel 'Waarom maakt de fatbike zoveel emotie los in Nederland fietsland?'.

Helaas wordt het pijnpunt niet duidelijk genoemd. De snelheidsverschillen op het fietspad met voornamelijk te jonge bestuurders van het gevaarte.

+Lees meer...

We hebben decennia van ervaring met de bromfiets met vergelijkbare kenmerken.

Die heeft een helm gekregen, een bromfietsrijbewijs, is van de meeste fietspaden verbannen in 1999, mag op bromfietspaden maximaal 30km/u, is een door de RDW-gekeurd voertuig met een kenteken. Al die ervaring en wijsheid is in beton gegoten met degelijke wetgeving. Al die elementen vergen jaren om in het wetboek te krijgen.

De fatbike is overduidelijk een alternatief voor de bromfiets en hoort thuis in die categorie. Minstens moet het een kenteken krijgen?

04-12-2024